کاشی لانه زنبوری موجب شکستن سر کودک 10 ساله هلندی شد

فلدسپات یا کربنات، یعنی مواد حاوی فلدسپات ها (آلومینوسیلیکات های سدیم، پتاسیم، کلسیم و غیره) یا کربنات ها (به ویژه کلسیم) که به همین دلیل ویسکوزیته مورد نظر در حین پخت به دست می آید که ساختار متراکم زجاجیه ای محصول نهایی را فراهم می کند.

آماده سازی مخلوط برای ساخت کاشی لانه زنبوری شامل چندین عملیات است که یک ماده همگن، اندازه دانه مورد نظر و محتوای آب لازم برای قالب گیری بعدی را فراهم می کند.

در این مرحله از تولید، پودری با محتوای آب 4 تا 7 درصد برای قالب گیری با پرس یا جرمی با محتوای آب 15 تا 20 درصد برای کاشی های اکسترود شده به دست می آید.

کاشی

در هر صورت سه عملیات اصلی در این مرحله وجود دارد: آسیاب کردن، اختلاط – همگن کردن، مرطوب کردن. در مورد آماده سازی پودر برای پرس باید توضیحاتی داده شود (بیش از 95 درصد کاشی های اسپانیایی از طریق پرس تولید می شوند).

در این مورد می توان از دو فناوری استفاده کرد: آسیاب خشک مواد خام با وارد کردن سطح رطوبت بعدی به مقادیر مورد نظر با کمک مرطوب کننده ها و فناوری مرطوب، زمانی که مواد اولیه در آب آسیاب می شوند و به دنبال آن خشک کردن لغزش با روش جداسازی

انتخاب این یا آن فناوری به نوع جرم و ویژگی های خود محصول بستگی دارد. در اسپانیا بیشتر کاشی ها با پرس تولید می شوند. در حین پرس، یک توده پودری با رطوبت 4 – 7٪ در دو جهت فشرده می شود، معمولاً تحت فشار حدود 200-400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع.

تحت فشار، حرکت و تغییر شکل جزئی گرانول ها اتفاق می افتد که به همین دلیل حتی کاشی های پخته نشده نیز از چگالی و استحکام مناسبی برخوردار هستند.

انواع دیگر محصولات (محصولات پخته شده، کلینکر) عمدتاً از طریق اکستروژن به دست می آید در حالی که جرم اولیه بسته به نوع محصول دارای رطوبت از 15 تا 20 درصد است.