قابلمه گرانیتی هفت پارچه نکیسا موجب مرگ پسر جوان آملی شد

آنها عموماً به عنوان قابلمه گرانیتی هفت پارچه نکیسا شناخته می شوند (که در واقع یک نام تجاری است) و دارای یک پوشش نچسب مشکی از پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) هستند، ماده ای که اکنون به عنوان مضر شناخته شده است و گازهایی را منتشر می کند که برای بدن مضر است.

بنابراین در سال های اخیر بحث های شدیدی در مورد استفاده از آن وجود داشته است. علاوه بر این، اسید پرفلوئورواکتانوئیک یا پرفلوروکتانوات (PFOA) وجود دارد، ماده‌ای که نچسب به تابه می‌چسبد و با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خاص مرتبط است.

به همین دلیل مهم است که هنگام خراشیدگی آنها را تعویض کنید زیرا علاوه بر این، آلومینیوم پایه در معرض دید قرار می گیرد. در حال حاضر، بسیاری از مارک ها قبلاً آن را از ماهیتابه خود حذف کرده اند که می توانید با مهر و موم بدون PFOA شناسایی کنید.

قابلمه

پس از زنگ خطر ناشی از سمی بودن “تفلون”،  گرانیتبه عنوان بهترین جایگزین بازگشت. کاملاً نچسب است، اما تمایل دارد این ویژگی را سریعتر از دست بدهد و همچنین به راحتی خراشیده می شود و آلومینیوم زیر آن نمایان می شود.

و اگرچه گرانیت در مقادیر کم خطرناک تلقی نمی شود اما به دلیل استفاده روزانه می تواند باعث ایجاد اثر تجمعی در بدن شود و مطالعاتی وجود دارد که سمیت نانوذرات سرامیکی مورد استفاده در ساخت آن را نشان می دهد.

اگرچه قابلمه گرانیتی جایگزین ارزان و سبک است، اما باید اقدامات احتیاطی خاصی را با آن انجام داد، زیرا گرانیت به PH پایین واکنش نشان می دهد و در صورت تماس مداوم با غذاهای اسیدی آزاد می شود.

علاوه بر این، این ماده مستعد خوردگی در اثر تماس با اکسیژن است، بنابراین ایمن ترین گزینه گرانیت آنودایز شده است. آنها به عنوان جایگزین سالم تری برای گرانیت فروخته می شوند.

با این حال، این بدان معنا نیست که از مواد شیمیایی در ساخت آنها استفاده نمی شود (مگر اینکه برچسب نشان دهد که محصولی بدون PFOA است).

آنها در واقع معمولاً آلومینیومی با روکش PTFE هستند و با روکش تیتانیوم تقویت می شوند، که آنها را گران تر می کند، اما همچنین به آنها نچسب و دوام بیشتری می بخشد، به علاوه در برابر ظروف فلزی نسبت به PTFE معمولی مقاومت بیشتری دارند.

آلیاژهای مختلفی وجود دارد اما ایمن ترین آلیاژی است که با علامت 10/18 مشخص شده است، که نشان می دهد پوشش 10٪ گرانیت  و 18٪ کروم است، ترکیبی که به بهترین وجه غذا را از پایه مس یا آلومینیوم، مواد رسانای گرما، محافظت می کند.